Секрети подачі заявок
Листопад 11, 2024 р.
ДОВІДКА. Грант – це безоплатна фінансова допомога, яка надається для реалізації проєктів, ефективний інстумент підтримки ініціатив.
Маєте цікаву ідею? Хочете підвищити стійкість вашого медіа? Бажаєте взяти участь у грантовій програмі, але сумніваєтеся, чи вийде? Відповіді на ці та інші питання надала експертка з фандрейзингу та супроводу грантових проєктів, членкиня наглядової ради Української Ради Бізнесу Надія Бедричук під час вебінару для медійників «Секрети успішних грантових заявок: як зрозуміти донара та будувати тривалі партнерські зв’язки».
Медіасфера, особливо на регіональному рівні, стикається зараз з великою кількістю викликів: падіння тиражів, звуження рекламного ринку, інтернет-конкуренція, релокація з небезпечних територій. Самостійно багатьом редакціям навряд чи вдалося б вижити, а тим більше – розвиватися. Для прифронтових та прикордонних медіа, головне – зберегти та продовжити свою діяльність. І грантові кошти можуть у цьому істотно допомогти.
Та не всі наважуються на перший крок – подання грантової заявки. Бо не впевнені у своїх силах, не мають потрібних знань, щоб і аплікаційні документи оформити правильно, і налагодити співпрацю з грантодавцями. Хоча пошук фінансування медіасфери через гранти є актуальним не лише для України, а і для багатьох країн світу. І варто далі рухатися у цьому напрямку.
Треба вірити у себе
– Перед початком роботи з грантовою програмою потрібно усвідомити, що немає універсального методу написання заявки, яка гарантовано буде підтримана, – пояснює Наталія Бедричук. – Але у будь-якому разі треба вірити у себе, розуміти, що ваш проєкт, ідея є достойними для фінансування.
Аби краще зрозуміти вимоги грантодавця, потрібно сконтактувати з особою, яка відповідальна за ту чи іншу грантову програму, корисним буде і спілкування з успішним отримувачем грантів. У різних грантодавців свої вимоги, бачення подальшої роботи з тим чи іншим проєктом, побудова стосунків з виконавцями. Тому варто отримати якомога більше інформації про грантову програму, у якій збираєтеся брати участь.
Статистика отримання грантових коштів свідчить, що задовольняється 25 відсотків від поданих заявок організаціями, які мають великий досвід роботи з грантами: як правило, з чотирьох поданих заявок, підтримується одна. Буває й таке, зауважила експертка, що з 200 заявок задовольняють 7-8. Але це не означає, що не потрібно пробувати.
Як охопити якнайбільше коло грантодавців
– Сформуйте широке коло тем, з якими ви можете працювати, – наголосила Надія Бедричук, – але не концентруйтеся лише на публікації матеріалів. Приміром, журналістка писала про те, що можна купувати на українському ринку, потім на основі цієї теми з’явилася ідея створення громадської організації з відповідним напрямком роботи і успішним залученням грантів. Подумайте, як можете поділитися своєю експертизою.
Увагу грантодавців найчастіше привертають:
– розслідування;
-проєкти соціального спрямування;
-проведення тренінгів;
-аналітичні розробки;
-дослідження.
– Можна взяти у роботу тему, яка є важливою для регіону, де працює медіа, приміром, з сфери антикорупційної діяльності, – звернула вагу експертка. Можливо звернутися до такого напрямку як фактчекінг, адже зараз існує багато фейків і журналісти працюють над їхнім виявлення, протидіючи російській пропаганді.
Цікавою може бути ідея проведення заходів на дискусійній платформі, проєкти з відбудови. За словами Надії Бедричук, потрібно бути універсальними, аби охопити якнайбільше коло грантодавців.
Знаходьте свою нішу
Основні грантодавці, які надають фінансову підтримку медіа, добре відомі журналістській спільноті. Окремі з них розуміють проблематику медійної сфери і можуть пропонувати грантові програми без виконання певних процедур.
Що варто зробити – рекомендації від Надії Бедричук:
-оформити підписку на повідомлення від донорських організацій, аби бути у курсі усіх пропозицій та ініціатив;
-бажано відвідувати їхні і партнерські заходи, налагоджувати особисте спілкування, що буде корисним у подальшій роботі;
-не слід ігнорувати й грантові організації, які працюють в інших сферах, вони теж можуть надавати свої пропозиції для медіа, не заглиблюючись при цьому у їхню тематику. До прикладу, експертка назвала сайт «Гурт», де публікується багато різноманітних оголошень про грантові програми.
Потрібно враховувати і такий нюанс: у медійному середовищі висока конкуренція, подається багато заявок на гранти. Важливо шукати свою нішу, пропонуючи цікаві проєкти. Але за великої кількості заявок не завжди вдається навіть з хорошим проєктом отримати грант. Не варто сумніватися у своїй спроможності і розхолоджуватися, наголошувала експерка. Говорила вона й про те, що деякі донорські організації обмежують кількість учасників для отримання грантів, зазначаючи в оголошенні, що подавати заявки можуть, приміром, лише громадські організаці. Тому, можливо, варто подумати про створення ГО, засновником якої може виступати медіа, скажімо, з аналогічною назвою.
Важливо вибудовувати свою репутацію
Надія Бедричук переконана: аби успішно працювати з грантодавцями, потрібно знати їхні інтереси та внутрішні вимоги, які можуть і не прописуватися у критеріях відбору. Є грантодавці, котрі надають кошти організаціям, які мають досвід використання грантів, а окремі хочуть допомогти «молодим» грантоздобувачам. Важливо вибудовувати свою репутацію як надійного партнера-грантоотримувача, з яким можна працювати на основі довіри. Грантодавці зацікавлені в успішності своїх проєктів, тож самі намагаються контактувати з такими грантоотримувачами, навіть «полюють» на них, зважаючи на ефективність спільної роботи.
Аби краще розуміти вимоги організацій-донорів, задавати питання і знаходити на них відповіді, потрібно брати участь у інформаційних сесіях, які проводять грантодавці.
У грантодавців зазвичай різні погляди на те, як потрібно заповнювати конкурсну заявку. Під час її оформлення важливим є складання і чіткого та прозорого бюджету, без формального підходу. Це має бути бюджет діяльності, тобто проведення заходів, виконання певних дій, а не просте споживання коштів. У грантодавця може виникнути потреба підтвердження спроможності грантоотримувача, або тієї чи іншої цифри, приміром, довідкою з бухгалтерії, випискою з банку, адміністративні видатки і заробітна плата не завжди є пріоритетними, вважає експертка.
Про все це та багато іншого можна довідатися якраз під час інформаційних сесій, аби подача грантової заявки мала більший шанс на успіх.
Як написати конкурентноспроможну заявку на грант: поради Надії Бедричук:
– об’єктивно зважити свої ресурси, адже написання заявки потребує багато часу і зусиль;
– детально вивчити вимоги, які ставить грантодавець, критерії відбору, пріоритети і тематику програми;
– визначити теми, які є важливими, мають вплив, і з якими ви добре обізнані, аби пропонувати їх грантодавцю;
– зазначаючи мету, завдання, очікувані результати і цілі проєкту, чітко формулюйте свої наміри, пропозиції, думки;
– зважайте на відповідність мети вашої заявки тій, яку формулює грантодавець;
– не намагайтеся одним грантом вирішити одразу багато питань;
– розробляючи бюджет, показуйте достовірні і раціональні дані, аналізуйте цифри, які є на внутрішньому ринку, аби видатки відповідали реаліям сьогодення;
– текст заявки варто готувати з використанням професійної термінології, уникаючи багатослів’я та «води»;
– будьте проактивними: шукати партнерів можна не лише в Україні, багато організацій, готових до партнерства, є за кордоном.
Два способи успішно заявити про себе
Перший спосіб: пропрацювати «катехізис Гейлмайєра», дати собі відповіді на запитання з восьми пунктів:
– Що ви намагаєтеся зробити? Сформулюйте цілі, не використовуючи жаргон.
– Як це робиться сьогодні і які межі цієї практики?
– Що нового у вашому підході? Чому він буде успішним?
– Кому це цікаво? Якщо досягнете успіху, що зміниться?
– Які ризики та вигоди?
– Скільки це буде коштувати?
– Скільки це забере часу?
– Які проміжні досягнення будуть свідчити про успішність ідеї?
Другий спосіб: SMART-цілі:
– Будьте конкретними. Чітко формулюйте. Не дозволяйте неправильних трактувань.
– Результати мають бути вимірювальними і легко перевірятися.
– Результати мають виглядати досяжними, враховуючи бюджет і часові рамки.
– Заявка повинна відповідати проєктним цілям та ситуації.
– Роботу можна виконати протягом зазначеного часу.
Надія Бедричук не раз наголошувала, що починати долучатися до грантових ресурсів потрібно з невеликих проєктів, набуваючи досвіду та репутації і рухатися до більшого. На ринку послуг працюють і грантрайтери, які можуть допомогти з написанням аплікаційних заяв, але це потребує коштів для оплати спеціалістів, і при цьому медіа теж буде постійно у процесі, надаючи інформацію, вказуючи ідеї, завдяки яким є бажання отримати грант. Треба реалістично зважувати усі можливості.
Але точно потрібно пробувати, і якщо навіть заявка не буде підтримана, продовжувати роботу над поданням аплікаційних документів на наступний грант.
Національна спілка журналістів України є партнером багатьох організацій-донорів, моніторить грантові пропозиції, надаючи медійникам корисну інформацію.
Організувала онлайн-зустріч українських медійників з експерткою Національна спілка журналістів України у партнерстві з Fondation Hirondelle (Швейцарія) та Міжнародним Інститутом регіональної преси та інформації (IRMI), Україна. Модерувала захід Ірина Хроменко, координаторка проєктів НСЖУ.
Людмила Мазнова.
(Сайт НСЖУ).