До уваги суб’єктів у сфері медіа!
Звертаємо вашу увагу на постанову Кабінету Міністрів України від 17.05.2024 № 566 «Деякі питання протидії негативним наслідкам функціонування азартних ігор в мережі Інтернет» (зі змінами). Цей документ передбачає комплекс заходів та заборон щодо обмеження реклами азартних ігор.
Зазначена постанова розроблена на виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20.04.2024 і відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Постановою серед іншого передбачено установити такий порядок обмеження всіх форм реклами азартних ігор, що здійснюється шляхом обмеження, а саме заборони розповсюдження реклами азартних ігор, реклами торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри, зокрема з використанням електронних комунікацій, символіки Збройних сил, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, а також розповсюдження відповідного контекстного матеріалу.
Попри те, що чинний Закон України «Про рекламу» не містить таких обмежень, постанова діятиме до набрання чинності окремим законом, який врегулює положення нормативно-правових актів про боротьбу з ігровою залежністю та регулювання азартних ігор. Він наразі перебуває на стадії розробки.
Слід зазначити, що Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) може застосовувати до суб’єктів господарювання штрафні санкції за порушення законодавства про азартні ігри та рекламу.
З огляду на мету постанови щодо повної заборони реклами азартних ігор Національна рада рекомендує усім суб’єктам у сфері медіа неухильно дотримуватися її положень.
Дотримання вимог вищезазначеного документа убезпечить вас від можливого застосування штрафних санкцій КРАІЛ і сприятиме виконанню рішень уповноважених органів щодо протидії негативним наслідкам ігрової залежності в Україні.
Національна рада закликає медіа відповідально поставитися до цього питання й утриматися від будь-якої реклами азартних ігор в інтересах суспільства.
Із 16 липня для друкованих медіа місцевої сфери розповсюдження набирає чинності стаття 25 Закону “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, яка передбачає обов'язкову наявність української версії.
Про це повідомляє Секретаріат уповноваженого із захисту державної мови, передає Укрінформ.
"16 липня 2024 року для друкованих медіа місцевої сфери розповсюдження набирає чинності стаття 25 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, яка регламентує використання державної мови у сфері друкованих медіа, зокрема містить вимоги щодо їх виготовлення, публікування та розповсюдження", - йдеться у повідомленні.
Зокрема, згідно із 25 статтею мовного закону наявність версії державною мовою для усіх друкованих медіа в Україні є обов’язковою.
"Якщо є версії іншими мовами, вони повинні мати однакову назву, зміст, обсяг та спосіб друку, а їх випуски - мати однакову нумерацію порядкових номерів і видаватися в один день", - зазначили у Секретаріаті.
Також розповсюдження за передплатою друкованих медіа, виданих недержавною мовою, допускається за умови забезпечення можливості передплати в Україні такого самого видання державною мовою.
Крім цього, засновники друкованих медіа зобов’язані виготовляти, публікувати і доставляти обов’язковий примірник документів (номери (випуски) друкованих ЗМІ) державною мовою у порядку, визначеному законом.
Зазначається, що у кожному місці розповсюдження (газетні розкладки в метро, на вокзалах, у супермаркетах, на АЗС тощо) друковані медіа державною мовою мають становити не менше 50% назв друкованих медіа, що розповсюджуються в цьому місці.
У місці розповсюдження друкованого медіа, виданого недержавною мовою, розповсюджується такий медіа державною мовою.
"Вимоги частин першої, другої та абзацу другого частини четвертої цієї статті не поширюються на друковані засоби масової інформації, що видаються винятково кримськотатарською мовою, іншими мовами корінних народів України, англійською мовою, іншою офіційною мовою Європейського Союзу, незалежно від того, чи містять вони тексти державною мовою, та на наукові видання, мова яких визначається статтею 22 цього закону", - пояснили у мовного омбудсмена.
Обов’язковий примірник документів, передбачений частиною третьою цієї статті, у такому разі виготовляється, публікується і доставляється відповідною мовою.
Як повідомляв Укрінформ, Верховна Рада 25 квітня 2019 року ухвалила закон "Про забезпечення функціонування української мови як державної". Його статті впроваджуються в дію поетапно. Переважна більшість його норм набула чинності 16 липня 2019 року.
Для друкованих загальнодержавних та регіональних медіа норми статті 25 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» набрали чинності 16 січня 2022 року.
Медіарегулятор нагадує суб’єктам у сфері друкованих медіа особливості подання контрольних примірників видань.
Зареєстровані суб’єкти у сфері друкованих медіа зобов’язані надсилати до Національної ради контрольні примірники кожного випуску друкованого медіа в електронній формі (за наявності) – частина сьома статті 48 Закону України «Про медіа».
Надсилати паперовий примірник на поштову адресу Національної ради не потрібно. Відповідно до законодавства контрольний примірник конкретного випуску відповідного друкованого медіа у друкованій формі безоплатно надсилається лише на запит медіарегулятора.
Національна рада звертає увагу друкованих медіа на необхідність виконання положень Законів України «Про медіа» і «Про рекламу». Надаємо рекомендації і роз’яснення ключових аспектів цих Законів, що стосуються повідомлення даних і правил поширення реклами та спонсорства.
Щодо повідомлення друкованими медіа вихідних даних, слід пам’ятати:
Вихідні дані
Частина четверта статті 37 Закону України «Про медіа».
Суб’єкти у сфері друкованих медіа зобов’язані в кожному випуску друкованого медіа повідомляти такі вихідні дані:
- офіційну або зареєстровану назву друкованого медіа;
- порядковий номер випуску друкованого медіа і дату його виходу у світ;
- індекс видання, розповсюджуваного за передплатою;
- тираж відповідного номера друкованого медіа;
- поштову адресу, телефон, адресу електронної пошти суб’єкта;
- ідентифікатор друкованого медіа в Реєстрі (у разі реєстрації такого медіа).
Відокремлення реклами і її маркування
Частина перша і абзац 2 частини другої статті 9 Закону України «Про рекламу».
Суб’єкти у сфері друкованих медіа мають чітко відокремлювати рекламу від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. Також реклама повинна бути чітко промаркована з використанням слова «Реклама».
Порушення вимог щодо
- повідомлення вихідних даних і
- поширення (розповсюдження) реклами та спонсорства
є незначним порушенням, за яке передбачено припис як захід реагування.
Закон «Про рекламу» встановлює такі вимоги щодо поширення реклами, яких мають дотримуватися друковані медіа.
Серед них – загальні вимоги до реклами, які визначені статтею 8 Закону України «Про рекламу» і відповідають характерним особливостям діяльності друкованих медіа.
Прихована реклама заборонена.
Визначення
пункт 14 частини першої статті 1 Закону України «Про рекламу»:
прихована реклама – інформація про особу, ідею та/або товар, розповсюджена за грошову чи іншу винагороду у програмі аудіального чи аудіовізуального медіа, матеріалах в іншому медіа, за допомогою інших рекламних засобів, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може ввести в оману споживачів реклами щодо справжньої мети таких програм чи інших матеріалів.
Обсяг реклами у друкованих медіа не регламентується, а визначається друкованими медіа самостійно. Однак суб’єкти у сфері друкованих медіа, що розповсюджують друковані медіа за переплатою, зобов’язані зазначати кількість реклами в загальному обсязі видання в умовах передплати. – Стаття 14 Закону «Про рекламу».
Захист дітей
Обов’язком усіх суб’єктів у сфері медіа є захист дітей від реклами, яка може нанести їм моральну або фізичну шкоду. Тому дотримання вимог щодо заборон для реклами, передбачених статтею 20 Закону України «Про рекламу», поширюється також і на друковані медіа.
Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації
дозволяється лише за умови, якщо вони:
- дозволені Міністерством охорони здоров’я України до застосування в Україні і можуть відпускатися без рецепта лікаря (наказ МОЗ від 05.05.2023 № 848, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22 травня 2023 року за № 854/39910);
- не внесені до переліку заборонених до рекламування (наказ МОЗ від 18.07.2023 № 1295, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 02 серпня 2023 року за №1302/40358).
Вимоги щодо відомостей у рекламі.
Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації повинна містити (відповідно до частини четвертої статті 21 Закону «Про рекламу»):
- об’єктивну інформацію про лікарський засіб, медичний виріб, метод профілактики, діагностики, лікування, реабілітації
і здійснюватися так, щоб було зрозуміло, що наведене повідомлення є рекламою, а рекламований товар є лікарським засобом, медичним виробом, методом профілактики, діагностики, лікування, реабілітації;
- вимогу про необхідність консультації з лікарем перед застосуванням лікарського засобу чи медичного виробу;
- рекомендацію щодо обов’язкового ознайомлення з інструкцією до лікарського засобу;
- текст попередження такого змісту: «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я». Його площа має становити не менше ніж 15 відсотків площі всієї реклами.
Реклама послуг народної медицини (цілительства) та осіб, які їх надають
Стаття 21 Закону «Про рекламу».
- дозволяється в друкованих медіа лише за наявності відповідного спеціального дозволу на заняття народною медициною (цілительством), виданого МОЗ України;
- повинна містити номер, дату видачі зазначеного дозволу та назву органу, який його видав.
Оскільки споживачу зазвичай бракує знань для правильного вибору товарів (робіт, послуг) із запропонованих на ринку вимогою до поширення реклами є надання розповсюджувачу реклами (друкованому медіа) засвідченого відповідного дозволу. –
Частина дванадцять статті 21
Положення статті 21 Закону України «Про рекламу» не поширюються на рекламу лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, яка розміщується у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних установ та лікарів, а також яка розповсюджується на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики.
Реклама і спонсорство тютюнових виробів
Стаття 22 Закону України «Про рекламу»
У друкованих медіа заборонені реклама і спонсорство тютюнових виробів, предметів пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, пристроїв для споживання тютюнових виробів, електронних сигарет, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, предмети, пов’язані з їх вживанням.
Реклама алкогольних напоїв, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускають алкогольні напої
Така реклама забороняється:
– в усіх друкованих медіа (крім спеціалізованих видань);
– на перших і останніх сторінках друкованих медіа, в усіх друкованих медіа для дітей та юнацтва, на сторінках для дітей та юнацтва усіх друкованих медіа;
– у всіх виданнях для дітей та юнацтва, на сторінках для дітей та юнацтва усіх друкованих видань;
– у друкованих медіа і виданнях, призначених переважно для осіб віком до 18 років, або в розрахованих на зазначених осіб частинах інших медіа і видань.
Реклама алкогольних напоїв,торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, повинна супроводжуватися текстом попередження такого змісту: «Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров’я».
Вимоги до тексту попередження:
Кожному попередженню має бути відведено не менше ніж 15 відсотків площі (обсягу) всієї реклами. Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження – білим. Текст попередження в рекламі у друкованих медіа розміщується горизонтально, внизу рекламного зображення.
Органи спільного регулювання у сфері медіа шляхом прийняття відповідних кодексів (правил) визначають вимоги до розповсюдження в медіа інформації про торговельні марки спонсора, під якими випускаються алкогольні напої.
Реклама азартних ігор
Стаття 221 Закону України «Про рекламу»
В усіх друкованих медіа (крім спеціалізованих видань, присвячених азартним іграм) забороняється реклама азартних ігор, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри.
Така реклама повинна супроводжуватися текстовим або звуковим попередженням такого змісту: «Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтеся правил (принципів) відповідальної гри».
Вимоги до текстового попередження:
Кожному попередженню, що подається у текстовій формі, відводиться не менше ніж 15 відсотків площі (обсягу) всієї реклами. Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження – білим.
Замовником виготовлення, розміщення, розповсюдження реклами азартних ігор може бути тільки суб’єкт господарювання, який має ліцензію на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.
Будь-яка діяльність з рекламування азартних ігор, суб’єктів господарювання, які організовують азартні ігри, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, без наявності у таких суб’єктів господарювання ліцензії на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор забороняється.
Вимоги щодо відомостей у рекламі.
Реклама азартних ігор, крім реклами на аудіальних медіа, має містити відомості про:
- ліцензію,
- номер,
- дату її видачі,
- найменування органу, який видав рекламодавцю ліцензію на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.
Із питань практичного застосування норм Законів України «Про медіа», «Про рекламу» і за консультацією ви можете звертатись до Національної ради
- на електронну пошту: nrada@nrada.gov.ua,
- до представників Національної ради в областях або до управління контролю, аналізу та стратегічного розвитку Національної ради за телефоном: (0-44) 234-98-19.
Сайт Національної ради з питань телебачення і радіомовлення.
18.04.2024
- Закон України “Про медіа” від 13.12.22 р. № 2849-IX
Редакція від 11.02.2024 р.
Постійна адреса: https://zakon.rada.gov.ua/go/2849-20
- Закон України “Про державну підтримку медіа, гарантії професійної діяльності та соціальний захист журналіста” від 23.09.97 р. № 540/97-ВР (Назва Закону в редакції Закону № 2849-IX від 13.12.22)
Редакція від 31.03.2023 р.
Постійна адреса: https://zakon.rada.gov.ua/go/540/97-%D0%B2%D1%80
Цитати
Після виграшу справи адвокат каже клієнту: «Ми виграли», після програшу: «Ви програли».
Мені не потрібно, щоб юрист говорив мені, чого я не можу. Я плачу їм, щоб вони говорили мені, як я можу зробити те, що хочу.
Мені платили, щоб я вишукував для клієнтів усі можливі лазівки в законі. Я захищав багатьох свідомо винних. Але винний ніколи не йшов безкарним. Мій гонорар – достатнє покарання для будь-кого.
Френсіс Лі Бейлі