Національна рада перевірила видання і телебачення на дотримання Закону «Про медіа»: результати моніторингу

23.12.2024

Національна рада вперше у 2024 році розпочала систематичний моніторинг онлайн-медіа та нелінійних аудіовізуальних медіа-сервісів, а також продовжила досліджувати друковані медіа – щодо дотримання Закону України «Про медіа» та інших вимог національного законодавства. У цьому український регулятор активно використовує європейський досвід.

Моніторинг друкованих медіа

Протягом цього року регулятор вивчав діяльність 576 суб’єктів у сфері друкованих медіа, тематика яких була досить різноманітною – від загально інформаційної проблематики до наукової, економічно-фінансової, юридично-правової, освітньої та культурно-мистецької.

За результатами моніторингу частини 4 статті 37 Закону України «Про медіа» було зафіксовано ознаки порушень. У випусках були частково відсутні деякі вихідні дані:

  • офіційна або зареєстрована назва друкованого медіа;
  • порядковий номер випуску друкованого медіа, дата його виходу у світ;
  • індекс видання, розповсюджуваного за передплатою;
  • тираж відповідного номера друкованого медіа;
  • поштова адреса, телефон, адреса електронної пошти суб’єкта;
  • ідентифікатор друкованого медіа в Реєстрі (у разі реєстрації такого медіа).

Також в окремих виданнях реклама не була чітко відокремленою від іншої інформації, через що її складно ідентифікувати, і вона не маркувалася словом «реклама».

Загалом за результатами моніторингу Національна рада підготувала 80 листів до суб’єктів у сфері друкованих медіа з проханням надати пояснення щодо виявлених ознак порушень, а також з вимогою привести свою діяльність до вимог законодавства України. Слід зазначити, що більшість суб’єктів у сфері  друкованих медіа привели свою діяльність до вимог чинного законодавства.

Моніторинг онлайн-медіа

Основним предметом дослідження онлайн-медіа стало – оприлюднення вихідних даних. Зауважимо, що зареєстровані суб’єкти зобов’язані публікувати та регулярно оновлювати на своєму вебсайті (у своєму онлайн-профілі) такі вихідні дані:

  • офіційну (зареєстровану) назву онлайн-медіа;
  • поштову адресу, телефон, адресу електронної пошти суб’єкта;
  • ідентифікатор онлайн-медіа в Реєстрі.

Станом на кінець листопада в Україні офіційно зареєстровано 487 суб’єктів у сфері онлайн-медіа, яким присвоєно 612 ідентифікаторів в Реєстрі та зареєстровано 780 доменних імен.

За період з липня по грудень 2024 року регулятором здійснено моніторинг близько 500 доменних імен, і ця робота триває.

Результати моніторингу засвідчили, що більшість онлайн-медіа не зазначає своїх вихідних даних у повному обсязі. У зв’язку з цим Національна рада звернулася до них з проханням привести свою діяльність у відповідність до вимог Закону України «Про медіа» та надати письмові пояснення щодо зазначених фактів порушення. Так було підготовлено 304 листи суб’єктам у сфері онлайн-медіа, з них 31 лист за результатами повторного моніторингу.

Слід зазначити, що більшість суб’єктів у сфері онлайн-медіа привели свою діяльність до вимог чинного законодавства.

Регулятор промоніторив понад тисячу фільмів та майже три тисячі мультфільмів

Протягом року Національна рада вивчала діяльність суб’єктів у сфері аудіовізуальних медіа-сервісів на замовлення (нелінійних аудіовізуальних медіа-сервісів), яких станом на початок грудня 2024 року в Україні зареєстровано дев’ять. Вони мають 13 ідентифікаторів нелінійного медіа в Реєстрі (12 аудіовізуальних та 1 аудіального медіа на замовлення).

Моніторинг стосувався чотирьох аудіовізуальних медіа-сервісів на замовлення, під час якого було перевірено 11402 фільми, 1602 серіали і 2838 мультфільмів.

Серед питань, що досліджувалися під час моніторингу аудіовізуальних медіа-сервісів на замовлення, були такі:

  • розрахунок частки європейського продукту;
  • розрахунок частки програм, у тому числі фільмів, виконаних державною мовою;
  • забезпечення захисту дітей від шкідливої інформації через застосування системи умовного доступу;
  • виконання умов розповсюдження і демонстрування фільмів в Україні;
  • забезпечення права на інформацію для людей, які потребують особливих умов доступності (інклюзивність).

Після детального дослідження регулятор зафіксував такі порушення:

  • медіа-сервіси на замовлення не зазначають на своїх сайтах передбачених законодавством вихідних даних, наприклад, ідентифікатора нелінійного медіа в Реєстрі;
  • немає системи умовного доступу з урахуванням обмежень глядацької аудиторії;
  • європейський продукт є недостатньо видимим у каталозі (не зазначена інформація про країни та рік виробництва);
  • недоступність сервісів для осіб з інвалідністю.

Національна рада інформувала медіа-сервіси про виявленні порушення, вони оперативно реагували, зокрема, додавали на вебсайти ідентифікатори нелінійного медіа в Реєстрі. Щодо доступності сервісів на замовлення для осіб з інвалідністю, то згідно з частиною 2 статті 49 Закону «Про медіа» передбачено, що суб’єкти у сфері аудіовізуальних медіа (крім суб’єктів у сфері аудіальних медіа) зобов’язані кожні три роки подавати Національній раді звіт щодо забезпечення доступності своїх сервісів для осіб з інвалідністю. Таким чином, медіа-сервіси на замовлення мають певний час для запровадження змін щодо зазначеного питання. Наразі з’являються нові суб’єкти у сфері медіа, що надають послуги на замовлення. Моніторинг медіа-сервісів триває і надалі.

Залишити відповідь